niedziela, 25 sierpnia 2013

Ikona

Ikona wykonana metodą decoupage .
( ikona krok po kroku)

1. Docinamy deskę do potrzebnych wymiarów. Ciekawie wygląda jeśli deska ma spękania, jest stara czy też ma sęki. Jeśli takiej nie posiadamy musimy ją trochę postarzyć. Tutaj akurat miałam nową bielutką deskę. Najpierw pościerałam brzegi i zaokrągliłam boki-wszystko papierem ściernym gruboziarnistym.

2.Drugim etapem było pomalowanie deski zwykłą farbą emulsyjną do ścian w jasnym kolorze ( biały, kremowy, ecru itp) Ja pomalowałam farbą Decoral w kolorze jasnej magnolii ( taką miałam ). Na wyschniętą farbę nałożyłam 2 warstwy ciekłej postarzającej patyny bitumicznej w kolorze brązowym. Deska nabrała kolor starego matowego drewna.

3. Kolejnym etapem jest nałożenie specjalnej złotej folii i pozłocenie deski. Do przyklejenia folii musimy mieć specjalny klej do złoceń ( ja użyłam leju do złoceń Stamperia). Klej po nałożeniu jest biały, kiedy schnie robi się przeźroczysty i wtedy nakładamy płatki folii do złoceń. Można kleju nałożyć nierównomiernie- efekt będzie ciekawszy. Nakładamy cienkie płatki folii do złoceń i dociskamy je sztywnym suchym pędzlem. Nadmiar strącamy. Można na koniec delikatnie przetrzeć drobnym papierem ściernym.

4. Kolejnym etapem jest przyklejenie motywu ikony. Użyłam tutaj motywu z papieru do decoupage. Nie wpadły mi nigdy motywy ikon na serwetkach. Trzeba pamiętać, ze papier decoupage przed przylepieniem moczymy kilka minut, a potem odsączamy. Jest dzięki temu bardziej plastyczny. Z serwetką tego nie robimy. Tak więc po wyschnięciu złotej folii nakładamy zwykły klej do decoupage i przyklejamy motyw z papieru.

Można na tym etapie zakończyć naszą ikonę, ja jeszcze dodatkowo nałożyłam dwuskładnikowe spękania firmy Stamperia. Nakładanie dwuskładnikowe niestety jeszcze nie jest dla mnie łatwe. Nie do końca wiem o nim wszystko, a to chyba dlatego, że mało je wykonuję. W powstałe spękania wtarłam porporinę w proszku w kolorze miedzi.

5. Na koniec malujemy lakierem. Jeśli robimy spękania dwuskładnikowe i  wcieramy porporinę - musimy pomalować ikonę lakierem olejnym , w tym wypadku pomalowałam lakierem jachtowym. W przypadku nierobienia spękań dwuskładnikowych można pomalować zwykłym lakierem akrylowym.

Efekt gotowy jak widać.
Dodam jeszcze, że to była pierwsza wykonana przeze mnie ikona i nie mam już jej. Nie jestem w stanie zrobić lepszej jakości zdjęć.

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz